Sector
Supermarkten
Ongeveer 70% van het voedsel dat we in Nederland eten komt uit de supermarkt. Daardoor heeft deze sector een grote invloed op het eetpatroon van Nederlanders. Vrijwel alle Nederlandse supermarkten hebben een doelstelling voor het verkopen van meer plantaardig en minder dierlijk eiwit. Hieronder zie je de plantaardige ambities en voortgang van de supermarkten met meer dan 20 filialen en online supermarkten in Nederland.
Welk percentage van de supermarkten zet stappen om meer plantaardig en minder dierlijk te verkopen?
Deze grafiek laat zien welk percentage van de supermarkten met meer dan 20 filialen en online supermarkten maatregelen heeft genomen voor meer plantaardig of minder dierlijk. Voorbeelden van maatregelen die supermarkten nemen zijn het stoppen met promoties op vers vlees, uitbreiding van het plantaardig assortiment, vleesvrije actiefolders en standaard vegetarische verspakketten.
Welk percentage van de supermarkten heeft een doel opgenomen in het beleid om meer plantaardig en minder dierlijk te verkopen?
Deze grafiek laat zien welk percentage van de supermarkten met meer dan 20 filialen en online supermarkten een eiwittransitiedoel heeft geformuleerd. Een eiwittransitiedoel is gedefinieerd als een doel gericht op het vergroten van inkoop, verkoop of aanbod van plantaardige producten of -eiwitten en/of het verminderen van inkoop, verkoop of aanbod van dierlijke producten of -eiwitten.
Waar staan de supermarkten ten opzichte van hun doel?
In Nederland hebben vrijwel alle supermarkten een doel opgesteld om uiterlijk in 2030 een bepaalde eiwitverhouding in de verkoop te realiseren. De ambities in de sector variëren van 50% tot 70% plantaardig in 2030. De standaardmethodiek voor het meten van de voortgang op deze eiwitdoelen is voor Nederlandse supermarkten de Eiweet-methode.
Eiweet methode
Bekijk Eiweet methodeDeze organisaties meten hun eiwitverhouding volgens de Eiweet-methodiek. Deze methodiek is ontwikkeld door Green Protein Alliance en ProVeg Nederland in samenwerking met alle grote Nederlandse supermarkten. Doordat supermarkten dezelfde methodiek gebruiken, zijn de resultaten vergelijkbaar.
(70%)
(70%)
(60%)
(60%)
(60%)
(50%)
(50%)
(60%)
(60%)
(60%)
(50%)
(60%)
Niet gestandaardiseerde methodiek
Deze supermarkt hanteert een eigen methodiek om de eiwitverhouding te berekenen. Verschillen in resultaten met andere supermarkten kunnen samenhangen met de gekozen methode, scope of productindeling.
(60%)
Database individuele supermarkten
Deze database geeft inzicht in de plantaardige maatregelen, doelen en gerapporteerde voortgang per organisatie
Staat jouw organisatie nog niet op de site?
Deel jouw plantaardige doelstelling met ons en laat zien welke maatregelen je neemt. Wij plaatsen jouw prestaties op het platform en jij laat jouw commitment in de eiwittransitie zien!